Nejprve bylo potřeba lom trochu srovnat a začistit a následně vymyslet, jak sloupek nahradit. Nejsnadnější se jevilo nový sloupek vymodelovat v CAD a ten následně vytisknout. Variantu s jenom přilepeným novým dílem jsem rychle zavrhl. Jako dobré řešení mi přišlo, nový sloupek ke krytu přišroubovat.
Horni kryt Atari XE s ulomeným sloupkem
Pro vytvoření závitu v plastovém krytu jsem použil tepelně vkládanou závitovou vložku od CNCkitchen. Pro závity M3 se vyrábějí ve dvou provedeních. V tomto případě se hodila krátka varianta M3x3.0.
Závítové vložky od CNCkitchen.
M3 vložka se vkládá do díry o průměru 4mm. Naštěstí ve víku bylo pro ni dost materiálu. Pro vložení se vložka nasadí na hrot páječky a po zahřátí se zasune do předem vyvrtaného otvoru.
Upravený horní kryt se závitovou vložkou
Sloupek jsem modeloval v dětském TinkerCADu. Docela jsem si ho oblíbil. Jednoduché modely v něm lze vytvářet velice rychle a nasledně exportovat do STL anebo třeba i do Fusion360.
Sloupek v TinkerCAD.
Nový vymodelovaný sloupek má ve své základně prostor pro matici M3. Ta se do něj zasune v tiskové pauze. Stačí do tiskového g-code zařadit příkaz M601 pro pozastaveni tisku ve správné vrstvě. PrusaSlicer tuto funkcionalitu obsahuje naštěstí již léta.
Vytištěný nový sloupek s vloženou maticí.
Nyní stačí do sloupku zašroubovat kousek závitové tyče M3.
A kryt je opět zase plně sešroubovatelný.
Nový sloupek ve víku Atari.
Přemýšlel jsem jestli by šlo použít tyto vložky i na konci sloupků. Není tam ale dost místa. Nicméně si myslim, že to půjde ve spodní části krytu k uchycení desky. V posledních sériích Atari STE a Falcon už vlastně takto použity byly.
STL je k zde k dispozici pod Creative Commons licencí CC BY-NC-SA:
Atari.sloupek.stl