Už před mnoha lety jsme s P.B.S při cestách na OFAM probírali možnost použítí optické myši k Atari bez nutnosti PS2 převodníku. Nějakou dobu na to jsem viděl pár předělaných optických myší k Amize. Autorem byl Exa, který bohužel dnes už není mezi námi. To vše mě přivedlo k vlastní konstrukci.
Našel jsem pár už nepoužívaných optických myší Genius Netscroll Optical a Microsoft IntelliMouse Optical první generace, kterých se už všichni štítili už jenom dotknout. Nicméně byly pořád perfektně funkční a tak se staly dárci komponentů. Všechny byly vybaveny sensorem Agilent H2000. Podle datasheetu je možné tento čip použít v režimu kvadraturního výstupu a to je přesně to, co je pro Atari potřeba.
Nejdřív jsem ověřil zapojení podle dokumentace k senzoru a k mému úžasu vše na první pokus fungovalo.
Opticky sensor Agilent H2000 a hranol pod něj Dalším krokem bylo nakreslit novou desku, která by se dala použít přímo v STM1. Trošku potrápilo pouzdro optického sensoru, které má nestandardně umístěny vývody a musí se i počítat s výřezem v desce pro snímač. H2000 je v myši zapojen v upraveném katalogovém zapojení.
Desku jsem navrhoval pro verzi myšky, co jsem měl ve více kusech. Provedení STM1 je několik, narazil jsem na nejméně 4 a uvnitř je každá jiná. Moje PCB je do verze, ve které je součástí spodního dílu plastová klec pro kuličku. Ta se musí odstranit a deska umístit na 3mm vysoké distanční sloupky, aby byla zajištěna optimální vzdálenost optického prvku od podložky. Pod sensor se take musí umístit optický hranol, kterým se přivádí světlo z LED diody a je na něm i čočka pro vlastní sensor.
Původni a upravena spodní část Atari myši. Vizualizace PCB a pohled na novou desku uvnitř myšky. Kromě toho je zespod na myši nové víčko, skrz které se sensor kouká ven.
Nové víčko z 3D tiskárny. Omlazená myška má rozlišení 400dpi, což je pro procesor v klávesnici ST už docela hodně a někdy se stane, že při prudkém pohybu kurzor trošku ucukne. Naštěstí to krásně řeší použití akcelerátoru myši (například Maccel), potom je používání myši velice příjemné. Myška hezky funguje i ve hrách v nízkém rozlišení, kde jsem problém nepozoroval.
Jirka před nedávnem vytvořil krásný model, který je vhodný k 3D tisku. Nyní si můžeme postavit celou myšku k Atari sami.
Tištěná myš k Atari. Bohužel čipy, které se dají použít, se dnes už špatně shání, navíc pozdější verze maji zkrácené pouzdro, kde již nejsou osazeny piny s kvadraturním výstupem. Určitě půjde použít i novější čip ADNS2051, ale pro ten se musí zapojení lehce upravit. Zvažoval jsem i použití nových senzorů ať už optických nebo laserových, ale tyto mají na výstupu už jen seriová data a je potřeba převod na kvadraturní výstup, kterému jsem se chtěl vyhnout.
Malý bonus pro majitele Atari 8bitů. Nějakou dobu se řeší použití více tlačítek na ovladačích pro 8bitová Atari. Přidal jsem tedy experimentálně podporu pro pravé tlačítko myši. To je standardně připojené na pin 9 myši. V aktuální verzi je možné přes přepínač připojit pullup rezistor a tím tak umožnit fungování tlačítka stejně jako v systému Joy 2B+. K mému překvapení s takto upravenou myší správně funguje hra Bomb Down. No třeba se časem objeví další hry nebo aplikace.
V archivu je nová verze desky, která by měla jít použít ve všech myších s posuvnýn víčkem kuličky, výrobu této jsem ale ještě nerealizoval. Dokumentace k atuální verzi je k dispozici pod Creative Commons licencí
CC BY-NC-SA: Lokální kopie datasheetu senzoru H2000.
Lokální kopie datasheetu senzoru ADNS2051.
Odkazy a soubory ke stažení
STM1-optical.2101.zip.